Életképek a Tanoda táborról
Kedvezményezett neve és címe: Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület (4311 Nyírgyulaj, Mártírok u 68.)
Projekt azonosító száma. EFOP-3.3.1-15-2015-00512
A projekt címe: "SZAFI" Nyírgyulaji Tanoda
Szerződött támogatás összege: 29 999 999 Ft; a támogatás mértéke 100%
A projekt tervezett dátuma: kezdete:2016.08.31. - befejezése: 2018.08.31.
SZAFI” Nyírgyulaji Tanoda 2016. augusztustól az EFOP program keretében folytatódik Tanodánk működése, melyben 40 gyerek került bevonásra. Az előző programunk szerves folytatása ez, a céljaink változatlanok. hogy az elmúlt évekhez hasonlóan a Tanodasztenderdben leírtakat alapul véve adja meg továbbra is a lehetőséget nem formális/informális keretek között a fejlődésre, képességek kibontakoztatására, komplex személyiségfejlesztésre és életpálya-építésre a résztvevő hátrányos helyzetű, kiemelten roma tanulók számára. Kiemelt fontossággal bír a tanulói és szülői igények figyelembevétele, a célcsoport részérő megfogalmazódó szükségletek beépítése a Tanoda mindennapos működésébe.
A projekt általános célja: Az inkluzív nevelés szellemében az iskolai lemorzsolódás csökkentése és a továbbtanulási utak megerősítése a HH-s és a HHH-s valamint a gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló tanulók körében. Ezzel együtt cél a kötelező és a szabadon választott tevékenységekkel programokkal a hozott hátrány leküzdése, a közoktatási intézményrendszer formális kereti közé való beilleszkedés könnyebbé tétele. A projektben nagy hangsúlyt kap a személyiségfejlesztés révén az önbizalom növelése, továbbá a másság elfogadása, egy nyitott, befogadó légkör kialakítása hosszú távon.
Kötelező vállalások a projektben
Egyesületünk vállalja
A tanulók bevonása, a programból való lemorzsolódás megakadályozása:
- tanulók toborzása (kapcsolatfelvétel és tájékoztatás a támogatást igénylő székhelye vagy a projekt megvalósítás helye szerinti település valamennyi általános iskolájával – amennyiben a település 10.000 főnél nagyobb lakosú, úgy legalább három nevelésioktatási intézménnyel),
- szülőkkel való aktív kapcsolattartás, családlátogatás, szülők bevonása a programokba, gyermekük oktatását érintő folyamatokba,
- tájékoztatás nyújtása a hátrányos helyzetű tanulók számára kialakított támogatási rendszerekről, felhívásokról.
- tanulástámogatás, kiemelten az alapkészségek fejlődésének támogatása, a tanuló egyéni fejlesztési tervének elkészítésén és megvalósításán keresztül egyéni előrehaladási napló vezetésével:
- együttműködés a bemeneti mérések elvégzése, kiértékelése érdekében a Türr István Képző és Kutató intézettel,
- célcsoport igényeinek, szükségleteinek felmérése (pl. ötletláda, interjú, igényfelmérés),
- egyéni fejlesztési tervek elkészítése, a tanulók fejlesztési igényei szerinti beavatkozások meghatározása rövid és középtávon (pl. 3 hónapra, 12 hónapra, teljes projekt időtartamra),
- egyéni haladási napló vezetése (fejlesztési alkalmak rögzítése folyamatosan fejlesztési területenként / tantárgyanként, legalább háromhavonta szöveges értékelés és a mérési eredmények rögzítése, annak kiértékelése) és az egyéni fejlesztési tervek kapcsolódó felülvizsgálata.
- fejlesztő tevékenységek megvalósítása a tanuló egyéni szükségletei (egyéni fejlesztési terv) szerint
- szövegértési képesség fejlesztése
- matematikai alapműveletek elsajátításának fejlesztése
- idegen nyelvi képességek fejlesztése
- IKT kompetenciák fejlesztése
- tanulási részképesség fejlesztés,
- további készségfejlesztő tevékenységek (pl. sportolási lehetőségek biztosítása, zeneoktatás; művészeti tevékenységek, gyógypedagógiai, fejlesztő pedagógiai segítség nyújtása egyéb szakember bevonása)
- tantárgyi felkészítés
- érzelmi, mentálhigiénés fejlődést segítő tevékenységek,
- szociális kompetenciák fejlesztése
- tehetséggondozás
- tanulási motivációt felkeltő/erősítő tevékenységek megvalósítása,
- az önálló tanulás képességének kialakítása, a tanulót segítő technikák megtalálása, elsajátítása,
- a tanoda programban résztvevő tanulók mentorálása,
- a tanoda programban részt vevő tanulók tutorálása, kortárs segítése (azonos szociális és nyelvi közegből kikerülő – akár nem pedagógus − felnőttek, egyetemista, középiskolás fiatalok, vagy sikeres, jól teljesítő általános iskolások),
- kimeneti mérések elvégzésében és kiértékelésében történő együttműködés a Türr István Képző és Kutató Intézettel.
Életpálya-építés, a továbbtanulást közvetlenül segítő tevékenységek, pályaorientációs tevékenységek megvalósítása:
- a tanulók önismeretének, pozitív jövőképének fejlesztése (pl. drámapedagógiai foglalkozás, mentálhigiénés szakember alkalmazása),
- a tanulók identitástudatának erősítése, az anyanyelv ápolását, megőrzését támogató tevékenységek, programok megvalósítása,
- pályaválasztással kapcsolatos ismeretek bővítése, pályaorientációs alkalmak,
- középfokú (elsősorban érettségit adó) és felsőfokú oktatási intézmények, roma szakkollégiumok, lehetséges foglalkoztatók látogatása, velük való kapcsolatfelvétel,
- szerepmodellek bemutatása, bevonása (pl. hasonló társadalmi helyzetből érkező diplomások, egyetemisták, sikeres emberek),
- pályaorientációt, karriertervezést segítő partnerekkel, munkaerő-piaci szereplőkkel szervezett programok,
- szülők és tanulók tájékoztatása az iskolarendszer fordulópontjairól, a továbbtanuláshoz kapcsolódó döntési lehetőségekről és annak következményeiről, a (tovább) tanulás megtérülő jellegének tudatosítása,
A szociális hátrányok kompenzálása, közösségfejlesztés, integrált közösségi programok megvalósítása a tanodában és a tanodán kívül:
- szabadidős tevékenységek, kulturális események, klubtevékenységek (pl. szülők/család aktív szerepvállalási lehetőségének biztosítása mellett) szervezése, tanodán belüli és kívüli integrált programok megvalósítása,
- bentlakásos alkalmak megszervezése (pl. szállás, vendéglátás, rendezvényszervezés),
- a bevont gyermekek napi egyszeri étkezésének biztosítása (tízórai/uzsonna).
Eszközök beszerzése:
- képességfejlesztő eszközök, anyagok beszerzése,
- IKT eszközök beszerzése indokolt esetben a projekt megvalósításhoz (figyelembe véve a jelenlegi eszközellátottságot és a korábbi fejlesztési programok keretében beszerzett eszközök rendelkezésre állását): laptop, tablet, scanner, monitor, nyomtató, multifunkcionális gép projektor, asztali számítógép, multimédiás eszköz, diktafon, indokolt esetben egyéb projekthez szorosan kapcsolódó beszerzések)
- egyéb kis értékű eszközök beszerzése.
Hálózatosodás, kapacitásfejlesztés:
- kapcsolattartás, együttműködés a tanoda programot megvalósított/megvalósító szervezetekkel (pl. tanodák közötti szakmai műhelyek szervezése, bevált gyakorlatok
- megosztása, konferencia szervezése) – a projekt megvalósításának ideje alatt legalább két különböző tanodával való dokumentált együttműködés),
- a tanoda programban résztvevő pedagógusok, további szakmai megvalósítók személyiségének karbantartása, ennek érdekében felkészítésük és szupervízióban, tréningeken, képzésekben való részvételük biztosítása.
/>